Виховна година
Провела:
вихователь Гуцалюк А. В.
Сп’яніння — є добровільне божевілля людини. (Арістотель)
Від вина гине краса, вином скорочується молодість. (Горацій)
Мета: довести до учнів серйозну проблему
шкідливої звички вживання спиртних напоїв та негативний вплив на організм
людини
навіть невеликої кількості алкоголю; виховувати в учнів дбайливе
ставлення до власного здоров’я.
навіть невеликої кількості алкоголю; виховувати в учнів дбайливе
ставлення до власного здоров’я.
Вчитель: Навіть
тисячомильна подорож починається з першого кроку. Так і страшна хвороба –
алкоголізм починається з першої чарки. Найчастіше її випивають саме в юні роки.
Одні з цікавості, інші задля розваги, а то й просто так, «для годиться». Тема
сьогоднішньої розмови: «Хімічна пастка» і розмова буде саме про алкоголь. Зразу
хочу наголосити на тому, що я не ставлю собі за мету закликати вас брати чи не
брати до рук чарку. Я хочу дати вам правдиву інформацію про алкоголь, про його
шкідливу дію на організм та інші життєві цінності людини, а вибір за вами. Ви
повинні усе зважити і вирішити чи варто заводити дружбу із злим і підступним
змієм – алкоголем.
Кожному із нас мабуть цікаво дізнатися,
хто відкрив алкоголь, як його вперше здобули і чи є він поживною, корисною
речовиною для людини.
Історія не зберегла нащадкам імені
першої людини, яка відкрила алкоголь. За легендами, які дійшли до нас, він був
уперше одержаний шляхом перегонки виноградного соку в XI ст. арабським лікарем
Альбуказесом. За іншими джерелами це відкриття належить італійському ченцеві
Валентиніусу, який захоплювався алхімією.
Алхіміки називали його «аква-віше» —
«вода життя», оскільки людина, яка випивала алкоголь ставала веселою, жвавою, у
неї виникало відчуття здоров’я, сили, енергії. Але швидко прийшло розчарування.
«Вода життя» зіграла з людиною злий жарт: блаженство виявилося несправжнім. І
тоді вчені та лікарі назвали алкоголь «аква мортіс» — «вода смерті».
1-й учень. За сивої давнини
познайомилася людина з незвичайною звеселяючою дією деяких напоїв.
Найзвичайніші молоко, мед, соки плодів, постоявши на сонці, міняли не тільки
свій зовнішній вигляд, смак, але й набували здатності вселяти відчуття
легкості, безтурботності, благополуччя. Не відразу люди відмітили, що
наступного дня людина розплачувалася головним болем, розбитістю, поганим
настроєм. Зрозуміло, наші далекі предки і здогадатися не могли, якого страшного
ворога вони набули. На жаль, сумні наслідки вживання спиртного привертали до
себе менше уваги, ніж поліпшення настрою, супутнє вживанню алкоголю.
У міфах,
легендах і казках стародавнього світу — усюди фігурують вино, сп’яніння,
розгул. Пияцтво процвітало, а за ним слідували його незмінні супутники —
розпуста, злочини, важкі хвороби.
Учень 2: Багато людей тягнуться до легкого, безтурботного життя
і грають у ризиковану, небезпечну гру з алкоголем. П’ють часто і їх організм
стає залежним від алкоголю, попадає у хімічну пастку. Вони не можуть без
алкоголю, як без води, повітря, їжі. Так підступно закрадається до людини
страшна хвороба, яку можна попередити, але неможливо вилікувати. Особливо
небезпечний алкоголь для організму, що розвивається. Лікарі дослідили, що
25-річні стають алкоголіками за 5 років, 15-17-річні – за 2,5 років,
13-15-річні – за 1 рік.
Дехто з підлітків думає, що нічого
страшного, як я один раз візьму у руки чарку. А чи застраховані, що це не
повториться ще і ще?
Кожна крапля етилового спирту згубно
впливає на людський організм.
Чи вартує алкоголь того, щоб руйнувати
своє здоров’я? Задумайтеся над тим!
Крім здоров’я люди втрачають через
алкоголь багато інших життєвих цінностей: освіту, любиму
роботу, друзів, сім’ю, повагу, авторитет, матеріальні цінності.
Учень 3: Алкоголь згубно впливає на
інтелектуальні особливості людини. Погіршує логічне і абстрактне мислення,
концентрацію уваги, притуплюється пам’ять.
Токсична
дія алкоголю на організм підлітка перш за все позначається на діяльності
нервової системи. Мозкова тканина легко всмоктується алкоголь. Підліток стає
дратівливим, швидко стомлюється, в нього порушується сон. Це пояснюється тим,
що алкоголь, потрапляючи в організм,
залишається в ньому до двох тижнів.
Оскільки
алкоголь циркулює в системі кровообігу, то потрапляє до всіх органів тіла. За
кілька хвилин він досягає головного мозку. Алкоголь уповільнює його роботу,
гальмуючи як процес накопичення інформації, так і її відновлення у пам’яті.
Алкоголь може стати причиною галюцинацій та провалів у пам’яті. Руйнівним чином діє алкоголь і на
внутрішні органи. Алкогольні напої подразнюють слизову оболонку шлунку. Дуже
страждає від алкоголю печінка, яку він буквально може розчепити, розвивається
цироз – це практично невиліковне захворювання. Чутливі до дії алкоголю серце і
судини, пошкоджується зір і слух. Може також погіршитися відчуття смаку, нюху
та дотику.
Вчитель:
1.Бліц-опитування
Продовжте вислів:
Що варили
Бовдур, Бувалий і Боягуз — відомі кіногерої Нікуліна, Віцина, Моргунова у лісі?
(Компот чи самогон?)
Продовжте
«Багато вина — мало…» (Розуму чи грошей?)
На скільки
хвилин коротшає життя курця після кожної викуреної сигарети? (На 15 хвилини
чи на 10 хвилин?)
Відомий
хірург Федір Углов стверджував, що після прийму спиртного в корі головного
мозку залишається… (Кладовище нервових клітин чи заряд бадьорості і
веселості?)
Продовжте:
«П’яна людина — не людина, бо вона втратила…» (Розум чи гаманець?)
Продовжите
«Хліб на ноги ставить, а вино…» (Валить)
Яку дію
справляє алкоголь на центральну нервову систему? (Позитивну чи негативну?)
Кому з
російських поетів належать слова: «Людина, яка п’є, ні на що не придатна»?
(М. Ю. Лермонтову чи О. С. Пушкіну?)
Що
допомагає зберегти й укріпити здоров’я людей?
2. Закінчи
вислів…
«Пити вино
так само шкідливо, як приймати…» (отруту)
«Випив горілки на копійку, а дуру додалося
на…» (п’ятак)
«Не буває
весілля без гостей, похоронів без сліз, а пияцтва без...» (бійки)
«Спочатку
чоловік п’є вино, а потім вино п’є...» (людину)
«Вино
полюбив, сім’ю...» (розорив)
«Бочка вина
отрутою...» (повна)
«Горілка не
живить, а хто її п’є...» (голодує)
«Хто п’є до дна, той
живе...» (без розуму)
Додаткові питання:
«Пияцтво —
вірний супутник...» (хуліганства)
«Вино —
ворог...» (печінки)
«Хто не палить і не п’є, той здоровеньким...»
(росте)
Підведення
підсумків гри. Учасник, що набрав більше за всіх очок, отримує приз.
Учень 4: До проблем дитячого
алкоголізму зверталися різні вчені: медики, педагоги, психологи, які виділяли
причини й наслідки і розділяли його на три періоди.
Перший
період – раннє дитинство: причини – п’яне зачаття, вживання алкоголю
протягом перших 3-х місяців вагітності, вживання алкоголю в період годівлі
грудьми; наслідки – епілепсія, слабоумство, аномалії фізичного та психічного
розвитку.
Другий
період – дошкільний і молодший шкільний вік: причини – педагогічна
неосвіченість батьків, сімейні алкогольні традиції; наслідки –
алкогольне отруєння організму, формування інтересу до спиртного.
Третій
період – підлітковий і юнацький вік: причини – неблагополуччя родини,
самоствердження, позитивна реклама в ЗМІ, незайнятість вільного часу,
відсутність знань про наслідки алкоголізму, психологічні особливості
особистості, відхід від проблем; наслідки – формування потягу до
алкоголю, формування звички до вживання спиртних напоїв, вироблення стереотипу
алкогольної поведінки,здійснення протиправних дій у стані сп’яніння,
використання алкоголю як допінгу, що позбавляє психологічних проблем,
алкогольна залежність.
Підлітки
п’ють, щоб бути подібними до старших, щоб звільнитися від нудьги. Дослідження
показують — 32 відсотки алкоголіків звикли до алкоголю у віці до 10 років. 64—
у віці 11—15 років. Отже, 96 відсотків хворих на алкоголізм стикаються з цією
хворобою в дитячому і юнацькому віці. Лише замисліться: 96, відсотків!
Вчитель: Алкоголь і навчання або творчість — несумісні. Не
випадково відомий російський вчений фізіолог Іван Павлов став жорстким ворогом
спиртного після того, як провів на собі експеримент з алкоголем і визначив його
шкідливу дію як «втрату ясновидіння дійсності».
Алкоголізм — соціальне лихо, несумісне з
принципами моралі. Він
згубно впливає на виховання дітей, руйнує сім’ї. Внаслідок зловживання алкоголю у людини розвиваються грубість, егоїзм, розбещеність. П’яниці втрачають людське обличчя, стають порушниками закону і громадського порядку. Спирт, руйнує здоров’я, позбавляє людину волі, калічить, веде до розвитку злочинності і деградації особистості.
згубно впливає на виховання дітей, руйнує сім’ї. Внаслідок зловживання алкоголю у людини розвиваються грубість, егоїзм, розбещеність. П’яниці втрачають людське обличчя, стають порушниками закону і громадського порядку. Спирт, руйнує здоров’я, позбавляє людину волі, калічить, веде до розвитку злочинності і деградації особистості.
Пияцтво пустило глибоке коріння в нашому
побуті й породило цілу систему звичаїв. Ці звичаї вимагають обов’язково пити та
пригощати інших. Ось як сказано про це у вірші Володимира Кошова:
Учень:
Средь традиций самых разных
Есть нелегкая одна:
Если встреча, если праздник,
Значит лей и пей до дна!
Пей одну и ты другую,
И седьмую, и восьмую,
— Просят, давят, жмут друзья!
Ну, а если не могу я,
Ну, а если мне нельзя?
Ну, а если есть
причина
Завтра в форме быть?
Значит, я уж не мужчина?
Хоть давись, но должен пить!
Вчитель: Останнім часом алкоголізм в Україні помолодшав. Тепер до
наркологічних диспансерів за допомогою звертаються юнаки і дівчата 17—18 років!
Поради «Як організувати своє дозвілля без
алкоголю»
1.
Заняття
спортом, подорожі, туризм.
2.
Пропаганда
і дотримання здорового способу життя.
3.
Праця
облагороджує людину.
4.
Хобі,
найулюбленіша справа.
5.
Дотримання
режиму дна, особистого розпорядку.
6.
Вечори,
диспути, дискотеки.
Немає коментарів:
Дописати коментар